Kosttillskott

Jag brukar ofta få frågan om jag tar några kosttillskott, & isåfall vad & varför. Här kommer svaren:



Jag äter Omega 3 & Silicatabletter tre gånger om dagen, morgon, middag/före träning & kväll. Silica tabletterna är B-vitamin som ger hud & hår en hjälp på traven, & har alltså inte mycket med träningen att göra.
Omega 3 tabletterna innehåller fetter & oljor man normalt får i sig i fet fisk.

Känner man att man inte hinner, vill eller kan äta fisk (inte för att det finns någon vettig ursäkt) flera gånger i veckan så kan det vara lämpligt med tillskott. Jag som bara äter fisk & inte kött äter tabletterna snarare för att det helt enkelt inte skadar med lite extra.

Omega 3 kan ge:
  • Förbättrad hjärt- och kärlhälsa
  • Minskar inflammationer i muskler och leder
  • Ökad fettförbränning
  • Bättre kvalitet på hud, hår och naglar
  • Naturligt skydd mot depressioner
  • Förbättrad syreupptagning
  • Alltså, flera positiva egenskaper som kan förbättra ens träningsresultat.


    Efter träning tar jag proteintilskott i form av en proteinshake. Jag använder Whey 80 & är hur nöjd som helst. Många frågar mig resultaten blir av proteintillskott, & tyvärr är det inget mirakeltilskott haha. Jag äter protein för att jag inte äter kött men tränar mycket & musklerna behöver proteinet för att återuppbyggas efter träning.
    Jag hade en period när jag tränade mycket som jag började känna att det bara gick baklänges med träningen & jag kände mig bara svagare & svagare, då började jag med proteintillskott & sen dess har jag inte upplevt samma problem igen.



    Om man misstänker att man inte får i sig tillräcklig med protein i kosten kan man välja tillskott. Jag kommer alltid rekomendera att ändra kosten i första hand, men det räcker inte alltid till, som i mitt fall.
    Att äta ett 200grams paket keso eller kvarg ger precis samma tillskott av protein som en proteinshake.
    Jag väljer att köpa färdiga kosttillskott för att det blir billigare i längden (Whey 80 är billigt) & det är lätt att snabbt få i sig efter träning.


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0