Våga styrketräna!

Varenda gång jag är på gymmet ser jag samma sak & det gör mig lika förtvivlad varjegång. Det är alla tjejer som står & trycker på löpbanden! Missta mig nu inte, det är jättebra träning, men att ta sig till gymmet flera dagar i veckan för att endast gå eller springa på löpbanden, varför gör man så?
Den summan man betalar för ett gymkort kan man ju nästan köpa ett eget löpband för!
Så varför är det nu så att så många tjejer vägrar lämna löpbanden för lite styrketräning?

Den absolut vanligaste komentaren jag hör från tjejer är "jag vill inte se ut som någon bodybuilder". Att tjejer oroar sig för det är inte helt konstigt, men jag kan lova att muskler är inte något som hoppar på en! Musklerna som de riktigt bulkiga killarna som du ser på gymmet har är resultatet av års ansträngning och träning. Vi får heller inte glömma att valet av träning avgör hur vi resultatet blir! Sålänge ditt mål inte är att bli en bredaxlad hunk så lär du inte heller bli det, vore det så lätt så hade antagligen varenda man sett ut som Superman.  Börja med lätta vikter under en period, det som verkligen kommer hända är att du känner sig stark & slimmad. Det gäller att anpassa sin egen träning, för den kroppen man själv vill ha. Vi tjejer kan göra precis samma sak!

Det gäller att variera sin träning, och med styrketräning kan du forma din kropp.
Många av killarna som gymmar är otroligt medvetna om sin träning. De vet exakt vad som krävs för att uppnå en speciell kroppstyp, på samma sätt borde vi tjejer vara medvetna om vad vår träning ger oss! Att bara promera på löpband ger oss inga slimmade armar eller en fantastisk rumpa. (Inte för oss vanliga dödlig iallafall).





En annan sak som jag tror bidrar till problemet är helt enkelt att man är för osäker. Jag själv var en av dessa som stod på löpbanden och spanade bort mot vikterna. Att tränga sig fram bland ett tiotal biffiga killar för att träna sina spagettiarmar är inte det mest inbjudande man kan tänka sig. Det är lätt att förvänta sig att man kommer bli bortträngd eller inte få tillgång till grejerna. Det var iallafall vad jag ororade mig för. När jag väl bestämde mig för att gefan i min blyghet & ta plats så var det precis vad jag fick också. Snacka om att jag blev förvånad!

Plötsligt fick jag förtur på maskinerna & hjälp när jag tränade med hantlar! Det var annat än att stå & trängas med alla tjuriga tjejer på löpbanden... ;)
En tredje sak är tjejernas inställning till varandra när vi tränar. Jag kan ju inte vara den enda som noterat skillnaden i killar & tjejers beteende på gymmet? Killar grupperar sig, hjälps åt & peppar varandra. Tjejer tränar var för sig, och kastar på sin höjd en sne blick på någon annan. Vi borde lära oss av killarnas taktik och pusha varandra isället för att ge en sur blick åt "dendär tjejer med snygga lår".



Så jag ber er tjejer, våga styrketräna! Är du osäker på vad du ska göra så finns det inget lättare än att googla! Googla den kroppsdelen du vill träna så lär du få ett hundratal tips, sen är det bara att välja ut sin favoriter.





Var den du VILL vara.

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Riktigt bra skrivet!:)

2012-03-11 @ 11:05:16
URL: http://moveyourass.devote.se
Postat av: JJ

Du borde skriva ett inlägg om tips på vad man kan göra för övningar osv hemma :) inte alla som har råd med gymkort :/



Bra skrivet annars!

2012-05-27 @ 19:11:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0