Tisdag - Bröst

Precis kommit hem efter ett tungt bröstpass på gymmet. Känns så sjukt bra att komma hem & känna att man verkligen pressat sig själv.



Tänkte gå igenom mitt träningsschema dag för dag. Hade inte riktigt tid i helgen att skriva ordentligt så jag tar även måndagen nu.

Måndag: på måndagar är det tänkt att jag ska köra igenom ryggen, vilket om jag ska vara ärligt inte är min största favorit.   
Mina främsta övningar för ryggen är:

* Enarmsrodd med hantel - tränar främst övre ryggen, men även biceps. Kör 10st/hand ca 4-5 repetetioner. Brukar ta runt 10 kg.
* Stående ländryggslyft - för nedre ryggen. Vet inte riktigt vad det kallas egentligen, men det är en sån man böjer sig fram & ner för att sen lyfta upp överkroppen igen. Brukar ta ungefär 10x5 repetitioner. Kör både med och utan extra vikter, lägger ibland till 5-10 kg.
* Roterande torso - tränar både rygg, sidor & mage. Underbar övning, tar riktigt ordentligt. Brukar köra 10/sida x5 repetitioner. Personligen anser jag att jag fått smalare och mer välformad midja av den maskinen. Vilken vikt jag tar varierar, brukar köra 10-15kg men ökar emellanåt för att ta extra hårt.
* Rodd - Kör ungefär 10x4 repetitioner på den fasta roddmaskinen. Brukar klara ganska tunga vikter här (i förhållande till mig). Kör på det som känns bra, jobbigt med så att jag klarar det.
* Kabelrodd - som avslutning ska jag egentligen köra rodd, när jag är frisk. Ca 10 minuter.
 

Tisdag: på tisdagar kör jag bröst, vilket däremot är en av favoriterna!

* Liggande hantelpress uppåtlutande - tränar främst övre bröstmuskulaturen. Funkar bra helt liggandes (platt på ryggen) också, men jag tycker det tar mer om man ligger lite lutad. Brukar köra 10 stycken, i flera omgångar tills brösten skakar haha. Kör med ungefär 4 kg, men börjar bli dags att öka på lite. 
* Liggande hantelress neråtlutande - benen upp, huvudet ner. Tränar undre brösten. Kör ungefär likadant som med den övre övningen. Brukar ta riktigt bra på mig, man blir skakig kan jag lova, haha!
* Liggande flyes med hantlar - Körde detta för första gången idag vilket innebär att jag var svag. Körde 10x4 ungefär med riktigt låga vikter. Bra övning dock.
* Cablecross - 10x10, lägsta möjliga vikt.

Såhär kan ett träningspass se ut för mig. Brukar inte köra färdigt på en maskin/övning direkt, utan går fram & tillbaka mellan maskinerna för att orka mer. Självklart varierar hur mycket vikt jag tar & hur många repetitioner jag tar.

Har ni någon annan bra övning så får ni jättegärna tipsa!






Vill ni kanske ha bilder också till mina övningar? Säg till så fixar jag det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack för inspirationen!! Skulle tacksammast ta emot bildbevis på dessa övningar. Go maaaaajsen!!

2012-03-14 @ 10:42:37
Postat av: Maria

Hej kan inte du lägga ut ett riktigt bra magpass? Med övningar och så?:)

2012-03-14 @ 18:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0