Mina matvanor

På förfrågan tänker jag berätta lite om mina matvanor & olika åsikter om dieter & liknande. Börjar med mina egna matvanor.



Som jag nämt för ett tag sen så har jag under senaste tiden försökt mig på att äta enligt LCHF. LCHF går ut på att äta lite kolhydrater & mycket fett. Anledningen till att jag valt det är för att jag tror på det helt enkelt, & vill ge det ett försök.
Googla gärna LCHF om du vill veta mer om vad det innebär, annars går jag gärna igenom det mer nogrannt i ett annat inlägg om så önskas!
Att försöka hålla sina matvanor på ett speciellt sätt när man bor med sina föräldrar är nästintill omöjligt, därför använder jag det mer som riktlinjer än som en helig skrift.
Kortfattat ska man enligt LCHF äta mycket proteiner, mycket grönsaker men även mycket fett. Att äta fett är vi Svenskar tyvärr lite rädda för.

Därför ses ofta LCHF som en köttdiet, vilket jag starkt motbevisar då jag endast äter fisk & ägg & inte har rört en köttbit på ett år.
Som jag nämnt så utesluter jag inte kolhydrater, då det är svårt för mig som bor med mina föräldrar. Jag tror heller inte att det är bra att HELT utesluta kolhydrater, utan att minska ner på dem.



När jag äter så tänker jag däremot en hel del på vad jag stoppar i mig. Jag äter inget bröd alls på morgonen, utan en frukost för mig kan bestå av naturell youghurt (smaksatt youghurt = socker = kolhydrater) med en banan. Äter jag bröd så är det endast ett grovt bröd.
En skollunch för mig kan bestå av en sallad med tonfisk, fetaost & grönsaker. Här har jag börjat välja bort pastan, och äter endast grönsallad som bas.
Kvällsmaten blir för mig alltid det svåraste målet då det äts med mina föräldrar. Serveras det pasta, potatis eller dylikt så äter jag oftast bara en liten mängd, istället proppar jag magen full med grönsaker.
Sammanfattning; jag äter enorma mängder fisk eftersom jag inte äter kött. Jag undviker kolhydrater i form av pasta, potatis & ris. Dock sker det undantag, men jag försöker minimera intaget av dessa.



Fisk som främsta proteinkälla, grönsaker (gärna råa) som vitaminkälla, fungerar jättebra för att fylla ut magen ifall man saknar kolhydraterna. För att öka fettmängden funkar det jättebra att ha någon fet sås till, eller bara creme fraishe. I detta fallet hade jag även en glas apelsinjuice, för att tilsätta lite kolhydrater, många fukter innehåller mycket av det!



Så varför har jag nu valt att försöka äta såhär då?
Den allra främsta anledningen till att jag valt att prova är för att jag tror att de flesta äter onödigt stora mängder kolhydrater, vi glömmer allt vi får i oss i dricka, youghurt, flingor, frukt osv. Jag tror helt enkelt det är en hälsosam livsstil att skära ner på kolhydraterna & öka mängden grönsaker & vill därför ge det ett försök.
Även min mage kan jag konstatera mår bättre efter nedskärningen på kolhydraterna. Jag som brukar få en enormt uppsvullen mage efter jag ätit, märker att när jag ätit enligt LCHF att dem problemen nästan är som bortblåsta.
Man får dock inte glömma att LCHF oftast ses som en bantningsdiet. En diet som säger att man ska gå ner i vikt, men ändå bli mätt.
Låter ju fantastiskt, och för vissa funkar det säkert. Jag har nämnt tidigare att jag inte är ute efter att gå ner i vikt. Det står jag även fast vid. Jag är inte ute efter att tappa kilon, men jag vill forma min kropp. Med det menar jag helt enkelt att få en vältränad, fast kropp, vilket till viss del innebär fettförbränning & muskeluppbyggnad.

Och så var det dethär med godis, igen..
Jag tycker mycket om godis & chips. Det gör väl dem flesta antar jag. Mitt mål är såklart att skära ner på mitt godisintag också. Det är lättast om man tänker efter i vilka situationer man äter godis, och varför. Personligen blir mitt godissug allra störst när jag i självka verket är hungrig. Är du som jag, se till att planera. Ha en extra frukt med till skolan eller jobbet, och se till att ha dagens måltider planerade i förväg.
Köp inte hem sånt du inte vill stoppa i dig, och ät mat såfort du blir sugen på något onyttigt. Se till att du äter tillräckligt mycket för att inte få det där godissuget.
Sen vill jag inte heller uppmana alla att hysteriskt välja bort allt med socker. Jag tycker själv att det är bättre att se till att äta bra mat, för att ibland kunna unna sig något "mindre bra".


Personligen tror jag inte att vikthysterin är något vettigt sätt att följa sina framsteg.
Att väga ett visst antal kilo är inte = en hälsosam kropp.

Mitt råd är att istället använda förnuftet, tycker du själv att du SER hälsosam ut, då är du antagligen det också. Vill du ha något fast att gå efter för att följa dina framsteg så rekomenderar jag isället att du tar dina mått, på ställen du är intresserad av att se förändring på & anteckna vecka för vecka hur måtten förändras.



Finns många roliga & kreativa tips på hur man håller motivationen igång, är ni sugna på det så kommer jag gärna med tips & ideér!

Kommentarer
Postat av: Sebastian Andersen

Tänkvärt inlägg! Jag står själv aldrig på vågen (Jag vet inte ens vad jag väger), det jag går efter är hur jag själv mår och hur min kropp mår. Jag mäter min egna utveckling i hur jag ser min kropp byggas upp och hur min kondition förbättras.

Jag ser hellre att jag springer 1 minut snabbare sen sist än att jag ser ett kilo mindre på vågen.

Kör på! Syns snart!

2012-03-27 @ 00:00:35
Postat av: VägenTillBeach2012

Har också börjat äta lite enligt LCHF. Jag vill bli av med mitt sötsug så därför äter jag inte saker som kan trigga sötsuget, t.ex banan. Tänkte bara testa det ett litet tag och se om det blir någon skillnad :) Skulle vara så skönt om sötsuget kunde försvinna eller bli svagare..

2012-04-17 @ 21:16:36
URL: http://beeachtvatusentolv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0